شماره تماس : 09128443227

نقاط کانونی خانه را بهتر بشناسید

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 25 بهمن 1400 در ساعت 15 : 41 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در نظر گرفتن یک نقطه کانونی برای دکوراسیون خانه موجب القای حس شیک و منظم بودن خانه خواهد شد. اما سوال مهم این است که چگونه نقطه کانونی در هر بخش از خانه را تشخیص دهیم و یا در صورت عدم تعبیه نقطه کانونی در معماری داخلی خانه، خودمان چگونه آن را ایجاد کنیم؟

در این مقاله دکور تک با ما همراه باشید تا به تمام سوالات شما در خصوص نقطه کانونی در دکوراسیون منزل پاسخ دهیم.

منظور از نقطه کانونی در دکوراسیون چیست؟

می توان گفت در یک اتاق، نقطه کانونی نقطه مرکز توجه در یک اتاق می‌باشد دقیقا قسمتی که دکور را تحت تاثیر قرار داده و همچنین می‌تواند خلق و خویی خاص و تاثیر احساسی متفاوتی در فضا ایجاد کند. به بیانی دیگر نقطه کانونی دکوراسیون یک خانه بخشی از اجزای معماری داخلی خانه (مثلا پنجره، شومینه یا دیوار) و یا جزیی از اکسسوری های دکوراسیون خانه (مثلا تابلو، لوستر، کتابخانه) است که به محض ورود افراد به فضای مد نظر توجه آن‌ها را به خود جلب می‌کند.

نقطه‌ای که دکوراسیون به سمت آن چیده میشود، خطوط دکوراسیون به آن همگرا می‌شوند و در یک جمله باید گفت نقطه کانونی در دکوراسیون مرکز توجه خانه است.

مزایای وجود نقطه کانونی در دکوراسیون خانه

از مزیت های نقطه کانونی میتوان این مورد را با قدرت گفت که وجود نقطه کانونی در دکوراسیون منزل این فرصت را به شما می‌دهد که بتوانید بر آن بخش از اجزای دکوراسیون خانه که مورد علاقه شما هستند تاکید کنید و نیز آن دسته از اجزای دکوراسیون را که مورد پسند شما نیستند را از قرار گرفتن در توجه دیگران دور نگه دارید.

دومین مزیت آن را میتوان گفت که شما با استفاده از نقطه کانونی می‌توانید به خانه خود و دکوراسیون آن شخصیت خاصی بدهید و این دقیقا به معنی دمیدن روح شخص شما در فضای خانه‌تان است. به این ترتیب مهمانان هنگامی که وارد خانه می‌شوند قبل از آنکه با شما سخن گفته باشد با شما آشنا شده‌اند و احساس راحتی بیشتری با شما و محیط خانه شما خواهند داشت.

تا به اینجا در مورد نقطه کانونی و مزیت های آن آشنا شدیم. اما آیا داشتن و خلق نقطه کانونی امری ضروری است؟

لزوم وجود نقطه کانونی در دکوراسیون داخلی خانه

میدانید که چشم انسان به طور طبیعی در هر محیطی که وارد می‎شود به سمت و سوی خاصی هدایت می‌شود و به دنبال یک الگو و نظم حاکم بر آن فضا می گردد و اگر در این تلاش خود برای پیدا کردن نقطه کانونی، موفق نباشد به او احساس کلافگی دست می‌دهد و فرد در آن محیط احساس راحتی نمی‌کند. 

چگونه نقطه کانونی منزل خود را تشخیص دهیم؟

اصولا معماران داخلی هنگام طراحی و دیزاین خانه، بخش‌هایی از خانه را به عنوان نقاط کانونی آن در نظر می‌گیرند و به این ترتیب برای فضاهای مختلف خانه با توجه به کاربری آن فضا، هویت و نقش خاص خود را قائل می شوند. اجازه دهید با یک مثال این مورد را شفاف کنم. مثلا آن‌ها در نظر می‌گیرند که اتاق غذاخوری فضایی برای قرار گرفتن اعضای خانواده در کنار هم و صرف شام و ناهار است و بنابراین داخل خانه را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که فضاهای مناسبی برای قرار گرفتن میز غذاخوری در فاصله مناسبی از دیگر فضاهای خانه وجود داشته باشد. 

پس دانستید که شما با چشم چرخاندن در خانه خود می توانید نقاط کانونی خانه را بیابید و در چیدمان دکوراسیون خود آنها را مورد توجه قرار دهید. اما اگر خانه شما فاقد نقاط کانونی بود شما خود به راحتی می توانید چنین نقاطی را به وجود آورید. 

چگونه برای دکوراسیون خانه خود، نقطه کانونی ایجاد نماییم؟

اگر طراحی داخلی فضای خانه شما فاقد نقطه کانونی است شما می‌توانید با استفاده از فاکتورهای بصری همچون رنگ، بافت و نور و یا استفاده از اشیای مختلف، خود اقدام به ایجاد نقاط کانونی در قسمت‌های مختلف خانه کنید.

برای این کار شما می توانید با استفاده از رنگ‌های جلب توجه کننده در سقف و نصب پوستر سقفی، سقف خانه خود را به نقطه کانونی آن تبدیل نمایید و یا با استفاده از یک پوستر دیواری جدید، دیوار خاصی از اتاق را تبدیل به نقطه کانونی نمایید.

پوستر سقفی

و یا اگر پنجره‌های خانه شما به منظره خاصی باز نمی‌شود و نور طبیعی زیادی ندارد، شما می‌توانید با استفاده از پرده‌هایی با رنگ‌های زیبا و چشم‌نواز و به صورتی چشمگیر، دیوارهای حاوی این پنجره را به نقطه‌ای کانونی در منزل خود تبدیل کنید.

اما همانطور که پیش‌تر گفته شد، لزومی ندارد که نقطه کانونی دکوراسیون خانه شما یکی از اجزای معماری خانه همچون سقف، دیوار و یا پنجره باشد، بلکه این نقطه می‌تواند لوازمی همچون مبلمان، کتاییخانه و یا حتی یک آباژور با طراحی خاص و رنگ گیرا باشد. 

مثلا شما با نصب یک آینه بزرگ و شیک دیواری با قاب بندی خاص که نور لوستر را منعکس می کند، به سادگی یک نقطه کانونی ایجاد کرده‌اید که هم باعث انعکاس بیشتر نور میی‌شود و هم فضای شما را بزرگتر جلوه می‌دهد. 

پیشنهاد ما برای داشتن خانه با نقطه کانونی جذاب

اغلب اوقات راهرو یک مکان کسل کننده و یکنواخت است اما شما می توانید با زدن رنگ های جسورانه و البته مناسب کاربری فضا به درهای راهرو و تزیین درها موجب شوید که چشم به چالاکی از روی دری به در دیگر حرکت کند و بنابراین قابلیت پویایی را برای چشم‌ها حفظ کرده و آن‌ها را از احساس گیر افتادگی نجات دهید

همچنین استفاده از پوستر دیواری های پتینه با طراحی روشن ساده و گل هایی عمودی فضای راهرو شما را بزرگتر جلوه می‌دهد.

پوستر دیواری پتینه

آیا دکوراسیون خانه می‌تواند بیش از یک نقطه کانونی داشته باشد؟

احتمالا اکنون برایتان این سوال پیش آمده است که آیا میتوان بیش از یک نقطه کانونی داشت؟ پاسخ این پرسش خیر است، زیرا همانطور که در تعریف نقطه کانونی گفته شده، این نقطه اولین جایی است که چشم بر آن متمرکز می‌شود. بنابراین دو نقطه کانونی نیز نخواهیم داشت.

می‌توان برخی نقاط از دکوراسیون منزل را به عنوان نقاط مکملی برای نقطه کانونی در نظر گرفت که به تعادل بیشتر دکوراسیون خانه کمک کنند.

سخن پایانی

رعایت نقطه کانونی در دکوراسیون منزل یکی از عوامل مهم در طراحی داخلی منزل و معماری داخلی است به طوری که شما از این پس متوجه خواهید شد که هر خانه‌ای که پیش از این، دکوراسیون آن را جذاب، دلچسب و گیرا احساس کرده‌اید، دارای یک نقطه کانونی بوده است.

 

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()